Slide بپایین وسط طلایی بالا نازک بالا پایین بالا پایین جراحی لثه

جراحی لثه

برخی از بیماری های دندانپزشکی مانند پریودنتیت ، عقب نشینی لثه یا برخی ناهنجاری های لثه ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. هدف از جراحی لثه می تواند پیشگیری ، ترمیم یا زیبایی باشد.

به طور عمده سه نوع عمل جراحی لثه وجود دارد:

• زیبایی لثه
  • تورم لثه
  • پیوند لثه

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت یک عفونت باکتریایی است که بر روی بافت لثه تأثیر می گذارد و می تواند باعث التهاب ، قرمزی ، تورم یا از بین رفتن استخوان زیر دندان شود. این آسیب ناشی از تکثیر باکتری های متصل به دندان ها ، به منظور تشکیل پلاک دندان است. التهاب بافت مجاور دندان می تواند باعث التهاب لثه شود. با اقدامات ساده روزمره ، مانند کشیدن نخ دندان بین دندان ها و استفاده از خمیر دندان ضد باکتری می توان از بروز این وضعیت جلوگیری کرد.

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، یا درمان نامناسب ، التهاب لثه می تواند بدتر شود و منجر به التهاب جدی تری شود که با خونریزی یا ایجاد حفره در لثه همراه شود. پریودنتیت در نتیجه تشکیل و تکامل التهاب لثه ، به دلیل تجمع پلاک های باکتریایی و بقایای مواد غذایی در زیر خط لثه ایجاد می شود. پلاک دندان علت تخریب بافتهای مجاور است که باعث بزرگ شدن التهاب لثه می شود. در مرحله پریودنتیت ، فقط مداخله دندانپزشک می تواند به توقف پیشرفت بیماری کمک کند ، زیرا ریشه دندان می تواند تحت تأثیر التهاب لثه قرار گیرد. پریودنتیت معمولاً منجر به شل شدن دندان ها می شود. پریودنتیت با جراحی لثه توسط جراح لثه درمان می شود.

جراحی لثه

جراحی لثه روشی است که به منظور تسهیل بهداشت دندان ، بافت اضافی لثه را از بین می برد. برای این کار ، قبل از برش بافت اضافی ، بی حسی موضعی انجام می شود.

کاهش لثه می تواند به دو دلیل اتفاق بیافتد.

تشکیل تارتار بین دندان ها و لثه ها:

در این شرایط دندان و لثه با یکدیگر فاصله دارند ، که این باعث کاهش نقش هرمتیک و تجمع باقیمانده مواد غذایی در این فاصله ها می شود ، بنابراین تارتار تشکیل می شود. جراحی لثه زمانی انجام می شود که تارتار تشکیل شده روی بافت های نرم دهان تأثیر منفی بگذارد.

هایپرتروفی لثه:

هایپرتروفی لثه وجود بافت لثه اضافی در اطراف دندان است ، این وضعیت می تواند با مصرف برخی داروها ایجاد شود. لثه هایی که بیش از حد رشد کرده اند می توانند بخشی از سطح خارجی دندان ها را پنهان کرده و تمیز کردن آنها را دشوار کرده و در جویدن و همچنین تکلم اختلال ایجاد کنند.

جراحی زیبایی لثه

جراحی زیبایی لثه مداخله ای است که برای بهبود ظاهر لثه ، بافت سالم لثه را تغییر شکل می دهد. این عمل در فرورفتگی لثه انجام می شود که با برداشتن بافت لثه ، دندان بیشتر دیده می شود. این شامل قرار دادن گرافت گرفته شده از کام در دو طرف دندان است. جراحی زیبایی برای لثه هایی که شکل غیرمعمولی دارند انجام می شود تا به لثه شکل داده شود و رنگ لثه ها به صورتی تغییر می کند تا ظاهر طبیعی تری به آنها ببخشد. علل این تغییر شکل می تواند ژنتیکی باشد. جراحی زیبایی لثه را می توان ، پس از جراحی لثه یا همراه پیوند لثه انجام داد.

مراحل جراحی لثه

قبل از انجام هر یک از این عمل ها ، دندانپزشک جرم گیری کامل دندان ها را انجام می دهد که شامل برداشتن پلاک و تارتار اطراف دندان است. ورم لثه و زیبایی لثه تحت بی حسی موضعی لثه انجام می شود و می توان آن را با لیزر یا جراحی الکتریکی انجام داد. بعد از عمل جراحی ، پزشک یک پانسمان را روی لثه ها قرار می دهد تا به مدت یک هفته تا 10 روز نگه داشته شود تا از زخم محافظت کند. از مسواک زدن ناحیه عمل شده در هنگام پانسمان لثه خودداری کنید. این دو عملی جراحی عوارض خاصی ندارند. اما توصیه می شود در صورت ادامه خونریزی ، عدم تسکین درد با مسکن ، درد در ناحیه عفونت یا تورم غیرطبیعی به سرعت با پزشک تماس بگیرید.

پیوند لثه

پیوند لثه یک عمل جراحی است که ضخامت و ارتفاع را به بافت لثه ضعیف شده باز می گرداند و عقب نشینی لثه را متوقف می کند. این عمل به منظور محافظت از دندان ها و بازگرداندن لبخند زیبا ، بافتهای لثه را تقویت می کند. پیوند لثه یک عمل جراحی برای ترمیم ، پیشگیری و زیبایی می باشد. عقب نشینی لثه به دندان ها ظاهری طولانی تر می دهد و باعث ایجاد فضا بین دندان ها می شود. عقب نشینی لثه می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند شکل استخوان دهان ، شکل دندان یا نازک بودن لثه ایجاد شود. همچنین می تواند توسط عواملی مانند مسواک زدن محکم ، دندان قروچه ، ارتودنسی ، التهاب لثه یا پریودنتیت تحریک شود.

موارد منع مصرف پیوند لثه

اگرچه موارد منع پیوند لثه نسبتاً نادر هستند ، اما احتمال موفقیت پیوند لثه با عواملی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، سیگار کشیدن یا بهداشت نامناسب دهان و دندان کاهش می یابد.

استفاده از یخ در ناحیه عمل شده برای دو روز اول پس از جراحی توصیه می شود. همچنین ممکن است پزشک داروهای ضد درد و التهاب را برای کاهش درد تجویز کند. تا دو هفته پس از جراحی ، بیمار باید از خوردن غذا در ناحیه پیوند شده خودداری کند ، غذاهای نرم و خیلی داغ بخورد و سیگار را ترک کند. با گذشت زمان و اگر همه چیز خوب پیش برود ، قطعه جدید بافت لثه با بافت مجاور ادغام می شود و کاملاً به دندان متصل می شود.

به طور کلی ، پس از چند ماه ، تکامل بافت لثه نتیجه ای تقریباً غیرقابل تشخیص می دهد. با این حال ، میزان موفقیت به گستردگی عقب نشینی لثه بستگی دارد ، هرچه بزرگتر باشد ، پوشاندن آن دشوارتر می باشد.