Slide بپایین وسط طلایی بالا نازک بالا پایین بالا پایین جراحی تخصصی ریشه

درمان تخصصی ریشه

درمان عصب کشی دندان نوعی درمان است که در صورت التهاب دندان به دلیل پوسیدگی ، استفاده می شود. یک بافت عصبی در ریشه دندان وجود دارد که دندان را تغذیه می کند. این بافت در اثر پوسیدگی دندان آسیب دیده و به دلیل تشکیل التهاب در دندان ها ایجاد درد می کند. پالپ موجود در ساختار دندان ، بافتی است که وظیفه رشد و تغذیه دندان را بر عهده دارد. درمان عصب کشی یک روش درمانی است که وقتی پالپ دندان آسیب ببیند مورد استفاده قرار می گیرد.

دندان درد به دلیل خراب شدن مینای و پوسیدگی دندان شروع می شود. دندان پوسیده بر ساختار پالپ دندان تأثیر می گذارد. دلیل اصلی عدم توانایی پالپ در ترمیم خود ، تأثیر اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها است که باعث پوسیدگی دندان می شوند. در چنین مواردی ، دندان درد ، حساسیت به سرما و گرما و درد دندان شروع به ظاهر شدن می کند. در این دوره دندان باید توسط پزشک معاینه شود و درمان های لازم نیز بدون تاخیر انجام شود.در غیر این صورت تشکیل آبسه در استخوان فک و لثه اجتناب ناپذیر است

درمان تخصصی ریشه چیست؟

درمان عصب کشی برداشتن بافت ملتهب پالپ در مرکز دندان است. بافت رشته ای به نام پالپ به دلیل التهاب باعث شروع درد در بیمار می شود و بر سلامتی فرد تأثیر منفی می گذارد. در دندان شکافی  ایجاد می‌شود و پس از تمیز کردن التهاب و دوباره ترمیم می شود. اگرچه توسط بسیاری عصب کشی به عنوان یک درمان دردناک شناخته شده است ، اما درمان عصب کشی دندان تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد و در طول درمان احساس دردی وجود ندارد.

اگر پالپ در مرکز دندان آسیب دیده باشد ، عفونت احتمالی باعث تشکیل چرک در ریشه دندان و استخوان فک می شود و باعث ایجاد آبسه می شود. آبسه استخوان اطراف دندان را با گذشت زمان از بین می برد و دردی غیر قابل تحمل ایجاد می کند. به همین دلیل ، درمان عصب کشی دندان باید بدون تاخیر انجام شود.

در برخی از افراد ، حساسیت شدید به سرما و گرما ، تورم در اطراف دندان ، لثه یا لنف نیز علائمی است که نیاز به درمان عصب کشی دندان دارد. در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات ، فرد باید با یک دندانپزشک متخصص مشورت کند.

عصب کشی چگونه انجام می شود و چقدر طول خواهد کشید؟

عصب کشی دندان یک روش درمانی است که بسته به شدت آسیب به دندان ، ممکن است چندین جلسه طول بکشد. اولین روشی که در درمان عصب کشی دندان انجام می شود و توسط دندانپزشکان متخصص در محیط های کاملاً استریل انجام می شود ، بی حسی موضعی دندان است. با استفاده از بی حسی اطمینان حاصل می شود که هیچ احساس دردی در طول جراحی توسط بیمار احساس نمی شود. مراحل عصب کشی به ترتیب ،

تمیز کردن پالپ دندان

• ضد عفونی کردن کانال ریشه
  • پاکسازی و تعریض کانال ها
  • پر کردن محکم کانال با مواد پر کننده و ترمیم دندان

مراقبت های پس از درمان عصب کشی دندان

دندانپزشک پس از درمان عصب کشی دندان ، توصیه هایی را به بیمار می کند. بیمار باید مطابق با این توصیه ها عمل کند و از رفتارهایی که ممکن است بعد از درمان مشکل ایجاد کند اجتناب کند.

بیماران پس از درمان عصب کشی دندان :

• – حدود 2 ساعت بعد از جراحی نباید غذا و نوشیدنی بخورد.
  • – مواد غذایی سخت و پوسته ای که به دندان فشار وارد می کنند ، تا زمانی که بهبود کامل حاصل نشود ، نباید مصرف شوند.
  • – اگر استفاده از دارو توسط پزشک توصیه شده است ، باید مرتبا مصرف شود.
  • – پس از درمان ریشه ، احساس درد و حساسیت خفیف در دندان های تحت درمان طبیعی است. از آنجا که این یک حساسیت موقتی است ، هیچ تأثیری منفی بر زندگی روزمره یا سلامتی بیمار ندارد.

درد پس از درمان عصب کشی دندان

در طی درمان عصب کشی دندان ، اعصاب دندان برداشته می شود ، بنابراین ساختار دندان تحت تأثیر محرک های خارجی قرار نمی گیرد. با این حال ، احساس درد و حساسیت ملایم در جویدن طی هفته های اول پس از درمان عصب کشی دندان امری طبیعی است. زیرا مانند سایر اندام ها ، بافت های دندان نیز برای بهبودی به زمان نیاز دارند. با استفاده از بی حسی موضعی که در طی درمان عصب کشی دندان اعمال می شود ، احساس دردی حین عمل وجود ندارد. درمان کانال درد ایجاد نمی کند ، بلکه یک روش درمانی برای تسکین درد است.

درمان عصب کشی دندان با تصمیم دندانپزشک انجام می شود. مدت زمان درمان ممکن است در بعضی از بیماران یک جلسه کافی باشد و ممکن است چندین جلسه درمان برای دندانهای آلوده مورد نیاز باشد. هدف اصلی از پر کردن کانال های ریشه ایجاد یک محافظ در برابر باکتری ها و مایعات بافتی است که احتمال آسیب رساندن به دندان را دارند. به این ترتیب دندان هایی که اعصاب آنها برداشته شده است می توانند عملکردهای طبیعی خود را به طور کامل انجام دهند. درمان عصب کشی درمانی است که معمولاً 90-95٪ موفقیت آمیز می باشد.

در برخی موارد ، ممکن است به دلیل باقی ماندن پالپ در ریشه دندان پس از درمان یا شکستگی به دلیل آسیب به دندان در طول درمان ، درمان عصب کشی ناموفق باشد. به همین دلیل ، بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند باید پزشک خود را با دقت انتخاب کنند. پس از درمان نامناسب ، دندان درد پس از مدتی دوباره مشاهده می شود و ممکن است درد شدید در هنگام جویدن ایجاد شود.

در صورت عدم موفقیت در درمان ، می توان درمان عصب کشی را مجددا تکرار کرد با برداشتن ترمیم دندان قدیمی عصب کشی دوباره انجام می شود و  ترمیم می شود. اگر با وجود تمام تلاش ها نتیجه ای حاصل نشود ، مداخله جراحی برای رسیدن به ریشه دندان انجام می شود و اطراف دندان تمیز می شود. اگر بعد از این روش نتوان به راه حلی دست یافت که به آن جراحی تخصصی ریشه می گویند ، دندان باید کشیده شود.

قیمت درمان عصب کشی دندان

دوره درمان عصب کشی دندان با توجه به ساختار دندان و تعداد دندان های تحت درمان تعیین می شود و قیمت ها با در نظر گرفتن همان معیارها تعیین می شوند. علاوه بر تعداد دندانهای مورد استفاده ، تعداد ریشه دندان نیز از جمله عوامل تعیین کننده قیمت است.