Slide بپایین وسط طلایی بالا نازک بالا پایین بالا پایین بچه

دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی کودکان شاخه ای از علم دندانپزشکی است که به سلامت دهان و دندان افراد معلول ، نوزادان و کودکانی که نیاز به مراقبت ویژه دارند ، می پردازد. پدودنتیکس رشته ای است که شامل پیگیری و پیشگیری اختلالات رویش دندان کودکان و کنترل مشکلات دائمی دندان مثل پوسیدگی دندان، از دست دادن دندان و اختلالات ترازبندی دندان می باشد.

عوامل زیادی در روند جایگزینی دندان های دائمی با رویش دندان های شیری بر روی دندان ها تأثیرگذار می‌باشند. به همین دلیل ، محافظت از سلامت دهان و دندان از کودکی برای آینده کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. پزشکان متخصص دندانپزشکی اطفال از سلامت و رشد سالم دندان های شیری و دندانهای دائمی کودکان در گروه سنی 0 تا 13 سال مراقبت می کنند. پودودنتیکس از نوزادی سلامت دهان و دندان ، رشد صورت و فک کودکان را بررسی و درمان می کند.

برنامه های دندانپزشکی کودکان

علاوه بر کنترل منظم سلامت دهان و دندان ، دندانپزشک اطفال که درمان های پیشگیرانه متناسب با نیازهای کودک را انجام می دهند ، روش های مختلفی را نیز برای بهداشت نوزادان و کودکان اجرا می کنند.

• – مشاوره تغذیه
  • – کشیدن دندان
  • – پروتزهای کودکان
  • – درمان های پیشگیرانه برای پوسیدگی دندان
  • – درمان ریشه دندان (عصب کشی و ترمیم پوسیدگی دندان)
  • – درمان ضربه به دندان
  • – روش های درمانی برای جلوگیری از عادت های بد دهانی مانند مکیدن -انگشت ، جویدن ناخن ، گاز گرفتن لب
  • – ترمیم کردن دندان های شیری و دندان های دائمی

هدف اصلی دندانپزشکی کودکان ، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی دهان و دندان در کودکان می باشد و از زندگی بدون پوسیدگی و دندان درد کودکان اطمینان حاصل می کنند. مطالعات و اقدامات انجام شده برای این منظور برنامه های دندانپزشکی پیشگیرانه نامیده می شوند. موثرترین راه برای محافظت از سلامت دهان و دندان کودکان با جلوگیری از پوسیدگی دندان ، افزایش آگاهی کودک و والدین در مورد تغذیه مناسب و اهمیت بهداشت دهان و دندان می باشد.

فضا نگهدار ثابت و متحرک

دندان های دائمی که به دلیل از بین رفتن زودرس دندان های شیری رشد خواهند کرد ، وقتی دندان های دائمی به سمت محل دندان از دست رفته حرکت می کنند ، نمی توانند فضایی برای رشد خود در فک پیدا کنند. این دندان ها که به رویش خود در موقعیت های نادرست ادامه می دهند ، ممکن است باعث ایجاد گیجی در سایر دندان ها و ناهنجاری فک شوند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ، باید از دستگاه های کوچکی به نام فضا نگهدار به جای دندان های شیری از دست رفته استفاده شود. علاوه بر انواع فضا نگهدار ثابت در دهان ، نوع فضا نگهدار متحرک نیز وجود دارد که بیماران می توانند از آن استفاده کنند.

ترمیم دندان شیری

پوسیدگی دندانهای شیری باعث ایجاد درد ،  بوی بد دهان ، آبسه دندان ، عفونت صورت ، مشکل در جویدن ، سوء تغذیه و ظاهری نامناسب می شود. اختلالات دندان درمان نشده در این دوره ممکن است باعث تغییر شکل دندان ، اختلالات رشد فک و مشکلات کلی سلامتی در آینده شود. پوسیدگی ها می توانند باعث از بین رفتن دندان های شیری زودرس شوند و این از رشد صحیح دندان های دائمی به جای دندان های شیری جلوگیری می کند.

از آنجایی که دندان های شیری برای یک دوره موقت در دهان هستند ، به طور کلی والدین آنها را نادیده می گیرند و می گویند این دندان ها به هر حال جایگزین می شوند. با این حال ، نباید فراموش کرد که پوسیدگی دندان های شیری نه تنها کودک را دچاراحساس درد می کند ، بلکه باعث آسیب دیدن دندان های دائمی نیز می شود.

درمان عصب کشی ریشه دندان شیری

عصب کشی با برداشتن بافت پوسیده و اعصاب و عروق دندان شیری آسیب دیده انجام می شود. هدف این است که دندان زنده بماند و رشد آن ادامه یابد. پس از درمان عصب کشی ، دندان توسط مواد پر کننده یا قرار دادن تاج روی دندان ترمیم می شود. قبل از شروع درمان عصب کشی دندان های شیری ، بی حسی روی دندان اعمال می شود. کودک بعد از بی حس شدن دندان ها ، دردی را احساس نخواهد کرد. در مواردی که عفونت بیش از حد پیشرفت کند ، ممکن است تصمیم گرفته شود که دندان شیری کشیده شود. در صورت کشیدن دندان باید از فضا نگهدار برای رشد مناسب دندان دائمی استفاده شود.

کودکان چه زمانی باید مسواک زدن را شروع کنند؟

پس از بیرون آمدن اولین دندان ها در دهان ، مراقبت از دندان باید آغاز شود. این فرایند شامل پاک کردن و تمیز کردن دندان ها قبل از صبحانه و قبل از خواب است. با این حال ، تمیز کردن معمول با مسواک پس از بیرون آمدن دندان های پشتی نوزادان آغاز می شود.

علائمی که در دندان درآوردن در کودکان رخ می دهد چیست؟

دندان درآوردن کودکان برای والدین و فرزندان یک فرایند بسیار چالش برانگیز است. دو روز قبل از دندان درآوردن ، حالت بدخلقی و بی اشتهایی در کودکان دیده می شود. علاوه بر این ، خارش و افزایش ترشح بزاق رخ می دهد. به ویژه در ناحیه ای که دندان ها بیرون می آیند ، تورم لثه در سطح قابل توجهی می باشد.