Slide بپایین وسط طلایی بالا نازک بالا پایین بالا پایین دندانپزشکی در بیهوشی

بیهوشی عمومی در دندانپزشکی

هر ساله نزدیک 5 میلیون ایرانی بیهوشی عمومی انجام می دهند تا آنها نسبت به دردی که احتمالاً ناشی از عمل جراحی است ، بی حس شوند. بیهوشی عمومی یک روش بیهوشی است که باعث کاهش هوشیاری و بی دردی می شود تا جراحان بتوانند بیمار را عمل کنند. استفاده از بیهوشی عمومی در بین دندانپزشکان رایج است.

بیهوشی عمومی چگونه عمل می کند؟

بیهوشی عمومی طبق تعریف القای کما ، ناشی از استفاده پزشکی از دستگاهی است که بیمار را بی پاسخ و بیهوش می کند. پس از تجویز بیهوشی به صورت داخل وریدی یا استنشاق ، بیمار قادر به احساس درد نیست و ممکن است بیمار فراموشی را نیز تجربه کند. داروهای بیهوشی معمولاً توسط یک متخصص بیهوشی با کمک یک متخصص تنفسی تجویز می شوند ، متخصص بیهوشی علائم حیاتی و میزان تنفس را در تمام مراحل کنترل خواهد کرد. در هر صورت ، بیهوشی عمومی از زمان کشف آن در سال 1842 ، زمانی که کرافورد لانگ دی اتیل اتر را به بیمار تزریق کرد و اولین جراحی بدون درد را انجام داد ، یکی از پر کاربردترین روش های درمانی می‌باشد.

برخی از حقایق در مورد بیهوشی عمومی:

بیهوشی عمومی مرحله اول هر جراحی است.

تجویز بیهوشی عمومی بدون خطر نیست ، اما اگر به درستی انجام شود ، قابل اعتماد است.

آگاهی غیر ارادی حین جراحی ممکن است به ندرت در بیمار رخ دهد.

حالت تهوع و سرگیجه از جمله عوارض بیهوشی عمومی است.

بیهوشی عمومی برای کدام روش های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد:

بسیاری از بیماران از اقدامات خشن و دردناک دندانپزشکی و جنبه های ناخوشایند مرتبط با آن  وحشت دارند. ترس از دندانپزشک که به عنوان استوماتوفوبیا شناخته می شود ، ناشی از یک تجربه بد دندانپزشکی در بیمار است که حتی اگر واقعا ضروری باشد ، دیگر جرات تماس با یک متخصص را ندارد.

خوشبختانه علاوه بر حمایت های روانی ، یک راه حل پزشکی وجود دارد که بدون تحمل درد به این بیماران مضطرب کمک می کند تا دندان درد خود را درمان کنند. این راه حل بیهوشی عمومی است که با از بین بردن هرگونه احساس درد ، صرف نظر از نوع روش دندانپزشکی مورد استفاده  کمک می کند. بیمار در طول عمل جراحی دردی احساس نمی کند و پس از بیدار شدن از خواب چیزی به خاطر نمی آورد. برای ایمپلنت چندین دندان ، پروتز ثابت چندین قوس دهان ، برای عصب کشی دندان و یا برای کشیدن دندان با ریشه آنها ، بیهوشی عمومی روش ایده آل برای از بین بردن هر گونه احساس درد در این روش های دندانپزشکی است.

ممکن است  که بیمار به برخی از بی حس کننده های موضعی حساسیت داشته باشد. بیهوشی عمومی یک گزینه ایده آل برای انجام مراقبت از دندان بدون درد است. همچنین ممکن است بیمار در حین درمان دندان درد داشته باشد. بی هوشی عمومی راه حلی مناسب برای انجام مراقبت ها ، اقدامات جراحی و حتی قرار دادن ایمپلنت است. در چنین مواردی ، بیشتر موسسات ، از جمله کلینیک دندانپزشکی بیمارستان عرفان نیایش ، خدمات جراحی دندانپزشکی و بیهوشی را ارائه می دهند تا مراقبت های مورد نظر را بدون درد انجام دهند.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی چه عوارض جانبی دارد

علاوه بر حالت تهوع و استفراغ ، عوارض جانبی مختلفی نیز وجود دارد که می تواند پس از جراحی دندان رخ دهد ، اما بیشتر این عوارض طولانی مدت نیستند:

• – فراموشی و گیجی موقتی  به ویژه در افراد مسن
  • – سرگیجه
  • – سوزش ادرار موقتی
  • – کبودی یا درد ناشی از تزریق داخل وریدی
  • – لرز
  • – گلودرد به دلیل اختلالات لوله تنفسی

خطرات بیهوشی عمومی چیست؟

افراد مسن و افرادی که طولانی مدت تحت عمل جراحی قرار می گیرند در معرض خطر بیشتری هستند: سردرگمی بعد از عمل ، حمله قلبی ، ذات الریه و سکته مغزی ممکن است از جمله عوارض جانبی بیهوشی عمومی باشد.

علاوه بر این ، برخی شرایط خاص خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد:

• – آپنه انسدادی خواب
  • – اختلالات قلبی ، کبدی یا تنفسی
  • – فشار خون شریانی،
  • – اعتیاد به الکل ،
  • – سیگار کشیدن،
  • – مصرف آسپرین یا داروهای دیگری که ممکن است باعث خونریزی ، آلرژی های مختلف حین عمل شود.

آگاهی غیر ارادی حین عمل

این وضعیت پزشکی به موارد نادری مربوط می شود که بیمار در حین عمل جراحی یک وضعیت هوشیاری را احساس می کند ، درست بعد از لحظه ای که بیهوشی باید تمام احساسات را فروکش کند. برخی از بیماران ممکن است در حین جراحی دندان هوشیار باشند ، حتی ممکن است درد داشته باشند. لازم به ذکر است که بیداری حین عمل بسیار نادر است و تقریباً از هر 19000 بیمار تحت بیهوشی عمومی یک نفر آن را تجربه می کند. اما مسئله این است که ، به دلیل داروهای شل کننده عضلانی که در کنار بیهوشی داده می شود ، بیمار قادر نیست به جراح یا بیهوشی خود سیگنال دهد که در حین عمل هنوز هوشیار است. آگاهی غیر ارادی حین عمل می تواند منجر به مشکلات روانی طولانی مدت شود. اما بیشتر اوقات ، بیداری که فقط شامل حس شنوایی می شود ، کوتاه مدت است و قبل از جراحی اتفاق می افتد.

آگاهی غیر ارادی در موارد زیر بیشتر اتفاق می افتد:

• – مشکلات قلبی یا ریوی
  • – مصرف بیش از حد الکل