روش های درمان سریع دندان درد

دندان درد

دندان درد، دردی است که در دندان و محیط اطراف آن ایجاد می شود.  علت دندان درد ناشی از مشکلات دندان، لثه  یا فک است. متداول ترین نوع دندان درد به دلیل حساسیت دندان ها در برابر سرما یا گرمای شدید است. دندان درد معمولاً به دلیل حفره ، پوسیدگی دندان یا شکستگی دندان ایجاد می شود. دندان درد غذا خوردن را برای فرد دشوار می کند. دندان درد اگر دائمی باشد ، ممکن است فرد در تمرکز بر زندگی روزمره و انجام وظایف خود مشکل داشته باشد. به همین دلیل ، بهتر است قبل از بروز هرگونه مشکلی در دندان ، به طور منظم بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. در صورت بروز مشکل ، اولین قدم باید مراجعه به دندانپزشک باشد.

در وسط هر دندان قسمتی وجود دارد که پالپ دندان نامیده می شود. پالپ دندان دارای بافتی نرم و اسفنجی است که شامل اعصاب و رگ های خونی حساس است. پالپ توسط لایه های بافت استخوانی احاطه شده و در نتیجه در برابر آسیب محافظت می شود. بیرونی ترین لایه مینای دندان نامیده می شود و ساختار آن حتی از استخوان نیز سخت تر است. هنگامی که پالپ ملتهب می شود ، دندان درد ایجاد می شود. دندان درد  معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان ، پوسیدگی دندان یا عفونت ایجاد می‌شود. ممکن است حفره هایی روی دندان آسیب دیده ایجاد شود. این امر باعث ایجاد دندان درد در ریشه دندان می شود.

روش های درمان سریع دندان درد

علائم دندان درد

دندان درد می تواند بلافاصله پس از نوشیدن یک نوشیدنی سرد یا هنگام مصرف مواد غذایی بروز کند. دندان درد می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود یا به تدریج ایجاد شود. بسته به علت ، درد دندان گاهی ممکن است به حدی شدید باشد که تحمل آن بسیار دشوار باشد. اگرچه موثرترین روش جلوگیری از بیماری های دندان و لثه تمیز کردن منظم دهان و دندان است. مشکلات دهان و دندان به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد. با این حال ، دندان درد می تواند افراد را در هر سنی از جمله کودکی تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه دندان درد را تشخیص دهیم؟

علائم رایج شروع دندان درد و بعد از آن می تواند:

درد روی یک یا چند دندان هنگام جویدن، تغییر رنگ دندان ، حساسیت به غذاهای خیلی گرم یا سرد التهاب لثه یا خونریزی لثه یا مشکل در هنگام جویدن ایجاد می شود.

دندان درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد:

حساسیت شدید به مصرف نوشیدنی های سرد یا گرم و غذاها ممکن است ایجاد شود. در مواردی مانند قرار گرفتن در معرض هوای سرد ، دندان درد می تواند تشدید شود.این نوع درد به شدت احساس می شود. همراه با سایر شرایط ، می تواند به دلیل حفره های دندانی یا آبسه ایجاد شود.  درد معمولاً به عنوان واکنش به فعالیت هایی مانند باز کردن دهان و مصرف غذاهای سرد بروز می کند.این درد مانند چاقو می تواند احساس شود. وقتی اتفاق می افتد ، معمولاً در اثر پوسیدگی دندان ، ترک یا آبسه ایجاد می شود.

اگر دندان درد فقط هنگام خوردن یک وعده غذایی اتفاق می افتد ، علت آن احتمالاً شکستگی دندان یا پوسیدگی دندان است. درد مبهم دندان را می توان به عنوان یک احساس ضربان که به دندان و اطراف دندان گسترش می یابد ، تعریف کرد. می توان آن را خفیف یا شدید احساس کرد. دندان درد منجمد اغلب در اثر پوسیدگی ها یا بیماری جدی لثه ایجاد می شود. این نوع دندان درد می تواند بر عملکرد فرد در زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارد.

درد در پشت دهان دردی که در قسمت پشت دهان احساس می شود، به طور کلی ، درد در پشت دهان که به دلیل  دندان عقل ایجاد می شود ، یک بیماری بسیار شایع است. این دندان ها نمی توانند فضای کافی را روی فک پیدا کنند و یا در لثه می مانند و یا وقتی بیرون می آیند ، دندان ها و فک را تحت فشار قرار می دهند. در نتیجه این امر منجر به درد شدید می شود. 8

علائم دندان درد در نوزادان ممکن است به دلیل دوره دندان درآوردن ، دندان درد شدید داشته باشد. علائم ممکن است چند روز طول بکشد. برخی از نوزادان قادر به رویش دندان بدون هیچ گونه درد و علائمی هستند.

دلایل دندان درد

چه عواملی باعث دندان درد می شود؟ دندان درد معمولاً به دلیل مشکلاتی در بهداشت دندان یا فک ایجاد می شود. درجه دندان درد می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد.

دلایل دندان درد با جزئیات بیشتر شرح داده شده است:

آسیب دندان ها

شایع ترین علت دندان درد آسیب به دندان است. به عنوان مثال ، ضربه به دندان یا شکستن دندان می تواند باعث دندان درد شود. ترمیمم اشتباه یا شکستگی دندان می تواند باعث دندان درد شدید می‌شود.

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از دلایل عمده دندان درد ، پوسیدگی دندان است. درد ناشی از پوسیدگی دندان را می توان در سطوح مختلف دهان احساس کرد. سوراخ شدن دندان در اثر پوسیدگی می تواند باعث شود که درد به ریشه دندان برسد. آبسه همراه با عفونت عصب و پالپ در دندان ، ممکن است باعث شود که درد حتی شدیدتر شود.

بیماری های لثه

بیماری های لثه ، باعث قرمزی و تورم لثه می شوند. این علائم که بر روی لثه ایجاد می شود می تواند باعث درد دندان و لثه نیز شود. قرمزی و تورم در لثه معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود. در صورت عدم درمان ، لثه می تواند دندان ها را بالا بکشد و در معرض دید قرار دهد.

التهاب لثه

آبسه دندان (عفونت دندان)

هنگامی که دندان به دلیل پوسیدگی دندان آسیب پذیر باشد ، احتمال عفونت ریشه دندان و بافت اطراف آن در زیر دندان افزایش می یابد. دردی که به دلیل عفونت ایجاد می شود می تواند به سایر دندان ها نیز سرایت کند. بنابراین ، تشخیص اینکه مشکل در کدام دندان وجود دارد دشوار است. عفونت ریشه دندان و بافت اطراف آن وضعیت جدی تری است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان و بافت فک شود.

حساسیت دندان

دندان درد ناشی از نوشیدنی های گرم یا سرد معمولاً مربوط به حساسیت دندان است. حساسیت دندان اغلب در نتیجه فرسایش یا ضعیف شدن مینای دندان و عاج دندان که همان لایه محافظ دندان است ، رخ می دهد.

دندان قروچه

دندان قروچه یکی از دلایل شایع دندان درد ، فک ، گردن و عضلات مربوط به آن است. دندان قروچه باعث فرسایش دندان می شود ، فرد معمولاً در طول شب یا در مواقع استرس دندان های خود را به طور غیر ارادی می ساید. اگر دندان قروچه با شدت انجام شود ، دندان ها آسیب می بینند.

دندان قروچه

حساسیت به مسواک زدن نادرست

بیشتر افراد برای تمیز کردن بهتر دندان های خود خیلی محکم مسواک می زنند. در این حالت فشار شدیدی که به دندان و لثه وارد می شود می تواند باعث حساسیت شود. همچنین ممکن است خونریزی و التهاب لثه وجود داشته باشد. در نتیجه ، دندان درد والتهاب لثه ایجاد می شود.

دندان های نامرتب

دندان هایی که نامرتب هستند می توانند به دندان های دیگر فشار وارد کنند ، آنها را تحت فشار قرار دهند و در نتیجه باعث درد شوند. در بیشتر مواقع ، دندان هایی که نمی توانند از طریق ساختار فک برای خود جایی پیدا کنند ، با فشار آوردن بر روی دندان های دیگر ، دچار شکستگی می شوند و خارج می شوند ، یا اینکه نمی توانند بیرون بیایند و در لثه می‌مانند. این می تواند باعث دندان درد شدید شود.

ارتودنسی

مهاربندها ، تثبیت کننده های دندان و سایر روش های ارتودنسی دندان ها می توانند باعث ایجاد ناراحتی و درد در دهان شوند. این درد معمولاً بلافاصله پس از استفاده از روشهای ارتودنسی شروع می شود و معمولاً پس از چند روز از بین می رود. اگر مدت زمان طولانی تری درد ادامه داشته باشد ، باید دوباره توسط دندانپزشک بررسی شود.

علت غیر دندانی ممکن است دندان درد بعلت مشکلات سلامتی غیر از دندان ایجاد شود. برخی از دلایل دیگری که می تواند باعث دندان درد شود می تواند این موارد باشد: اگر به طور مرتب عفونت های سینوسی را تجربه می کنید ، ممکن است درد در دندان های نزدیک به حفره های سینوس احساس شود

سردردها: علت دقیق سردردهای خوشه ای مشخص نیست

حمله قلبی: درد ناشی از حمله قلبی می تواند به فک پایین نیز منتقل شود

دیابت: اگر مبتلا به دیابت هستید ، قند خون می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد

عفونت های ویروسی: زونا یک عفونت ویروسی است که می تواند باعث دندان درد شود

بیماری های عصبی: حالتی به نام نورالژی تریژمینال می تواند باعث ایجاد یک درد شدید در یک طرف صورت شود

استفاده از دارو: سوء مصرف مت آمفتامین می تواند باعث دندان درد شود

کمبود ویتامین: کمبود ویتامین B12 می تواند باعث دندان درد شود

درمان دندان درد

درمان دندان درد بسته به علت و آسیب آن متفاوت است. با این حال ، به طور کلی ، موثرترین راه برای از بین بردن دندان درد ، درمان عفونت دهان و در صورت پوسیدگی دندان ، دندان را ترمیم کرده و به عنوان آخرین چاره ، کشیدن دندان پوسیده می باشد.

درمان پوسیدگی دندان

در صورت پوسیدگی دندان ، قسمت پوسیده روی دندان برداشته می شود و حفره تشکیل شده با پر کردن ترمیم می شود. وقتی پوسیدگی خیلی عمیق باشد یا وارد پالپ شود ، درمان عصب کشی انجام می شود. در صورت عدم درمان ، می تواند منجر به عفونت های جدی شود.

درمان عصب کشی

در درمان عصب کشی، اعصاب و عروق خونی پالپ دندان برداشته می شود. پس از آن ، مواد پر کننده خنثی را به سیستم ریشه دندان می زنند ، اگر قبل از درمان عصب کشی، آبسه دندان رخ داده باشد ، می توان از آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت استفاده کرد. در برخی موارد ، اگر دندان آسیب زیادی دیده باشد و خطر آسیب به لثه یا استخوان فک وجود داشته باشد ، ممکن است دندان کشیده شود.

درمان آبسه لثه

آبسه لثه ، یک روش تخلیه ساده تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در این فرآیند ، تارتار و بقایای موجود در لثه های آسیب دیده نیز جرم گیری می شوند. ناحیه تمیز شده با مایعات ضد میکروب شسته می شود. در برخی موارد می توان از آنتی بیوتیک برای تسریع روند بهبودی استفاده کرد. آنتی بیوتیک خوراکی نیز بسته به شدت آبسه قابل تزریق است.

روکش دندان

در صورت وجود دندان درد ناشی از ترک خوردن دندان یا شکستگی دندان ، تاج  روکش دندان استفاده می شود. در این روش از روکش های ساخته شده از روکش های سرامیکی استفاده می شود تا از خراب شدن بیشتر ساختار از دست رفته دندان جلوگیری کند.

درمان دندانپزشکی دندان عقل

روش های درمان خانگی نمی تواند به تسکین درد دندان عقل کمک کند. در این حالت ممکن است دندان عقل را کشید. دندانپزشک قبل از انجام عمل بی حسی موضعی را در محلی که دندان در آن قرار دارد اعمال می کند. سپس سعی می کند دندان را خارج کند. در موارد ضروری می توان برش هایی را روی بافت اطراف دندان عقل ایجاد کرد تا دندان برداشته شود. این روند به طور معمول فقط چند دقیقه طول می کشد ، اما در برخی افراد ممکن است 20 دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

دندان پزشکی دندان عقل
پیشگیری از درد دندان بهترین راه برای جلوگیری از درد دندان و سایر مشکلات دندانی است. برخی از روش هایی که می توان برای سلامت دهان و دندان انجام داد عبارتند از:
  •  غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. بهتر است این نوع مواد غذایی را به صورت محدود مصرف کنید.
  •  دندان های خود را روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. هنگام انجام این کار می توانید لثه و زبان را نیز به آرامی مسواک بزنید. تمیز کردن عمومی دهان و دندان با استفاده از نخ دندان کامل می شود. می توانید از دهان شویه نیز استفاده کنید
  •  سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند برخی از مشکلات دندان را بدتر کند.
  •  روش دیگر برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان مراجعه منظم به دندانپزشک است. مشکلاتی که به لطف معاینات دندانپزشکی ممکن است ایجاد شود بسیار زودتر قابل کنترل است.
  •  به کودکان توصیه می شود هر شش ماه یک معاینه دندانپزشکی انجام دهند ، به این ترتیب پوسیدگی دندان زود تشخیص داده می شود.